Vanskeligheter med å konsentrere deg? (grensejeger-hagelien)

3

Vanskeligheter med å konsentrere deg?

Jeg hører ofte om studenter som klager over dårlig konsentrasjon og vanskeligheter med å komme igjennom alt pensum. Believe me, jeg er også en av dem! Jeg liker å se på medisinstudiet som å drikke fra en høytrykksspyler: Man klarer å få i seg litt av vannet, men det aller meste spruter ut til alle kanter. Pensumet er enormt stort og man har rett og slett ikke kapasitet til å gjennomgå alt like nøye. Forelesningene og det professorene underviser i, kan her gi en viktig pekepinn på hva som er mest sentralt. Det er også greit å snakke med andre studenter i kullene over. Høre hva de la vekt på og hva de følte var viktigst å fokusere på. Dette gjelder så klart alle studier og alle fag. 

Å komme seg igjennom pensum er til tider enormt mentalt utfordrende, og noen ganger er det rett og slett også bare skikkelig kjedelig. Jeg mener, fjellet frister noen ganger mer enn pensumbøka på pulten foran meg, ihvertfall! Ikke alle kapitler eller alle temaer vil være av personlig interesse for den enkelte. Sånn er det jo bare. Og da hjelper det kanskje ikke når jeg sier det at det faktisk ikke finnes noen magisk løsning på konsentrasjonsproblemene? Noen ganger skulle vi vel alle ønske at Harry Potters magiske tryllestav faktisk eksisterte! Og faktisk kunne trylle litt! Bare bittelitt kunnskap fra den boken der og over i hodet mitt her, simsalabim! Men neida, sånn fungerer det dessverre ikke. Jeg har ikke et magisk støv jeg kan kaste over alle bøkene mine, som gjør dem fortryllende lette å lese, eller en kunnskaps-eliksir jeg kan drikke hver morgen før jeg drar til forelesning. 

Men det jeg har, er et sett tips med adferdsendringer som kanskje kan hjelpe til på konsentrasjonen!

1. Start nederst på favoritt-listen. Start med det temaet, kapittelet eller faget som står nederst på favoritt-listen din. Synes du biokjemi er det kjedeligste eller vanskeligste faget, så start med dette! Jeg vet, det er fristende å hive seg over faget vi virkelig liker, aller først, men starter du øverst på favoritt-listen din, så er det større sannsynlighet for at du vil utsette det som står nederst på favoritt-listen. Prokrastinere det bort. Og vi kjenner jo alle til hva slags uggen følelse prokrastinering gir oss! Vi får dårlig samvittighet, vi blir irritable og vi bli engstelige. Alt føles plutselig kaos.
Tenk over hvorfor akkurat dette faget/temaet vrenger magen din aller mest: Er det fordi du synes det er vanskelig? Er det rett og slett bare skikkelig gørrkjedelig? Finn ut hvorfor det står nederst på listen din. Uansett grunn, så er det grunn nok til å studere det aller først! Fag du synes er vanskelige, er fag du behøver å lese ekstra mye på. Dette er fag det tar litt ekstra tid å "knekke koden" på. 

2. Pauser. Planlegg pauser i studeringen din. Selv om du er skikkelig i drivet og har god flyt, så er det like så viktig å la hjernen din ta seg en pust i bakken. Her snakker jeg ikke om flere timers pauser. Her snakker jeg om 10 minutter hver halvtime, for eksempler. Jeg har skrevet om appen Pomodoro i blogginnlegget mitt, Studieteknikk . Anbefaler dere å ta en titt innom det innlegget for tips til gode studieteknikker og rutiner i studiehverdagen. Sett alarmklokken til å ringe hver 30.minutt. I disse 30.minuttene skal du studere intensivt uten avbrytelser. Kommer du på ting du må huske å gjøre senere, men som ikke har med studeringen å gjøre, så skriv dette ned på en lapp ved siden av deg. Når 30. minutter har gått og du er klar for nok en 10.minutters pause, så kan du titte på listen din for å se om det er noe her du kan få unnagjort (feks sende en email til tante Magda, svare på gruppechatten om festen i kveld etc). 

3. Lesemiljø. For meg er dette veldig viktig. Jeg trenger et godt lesemiljø: Stillhet, godt med plass og ryddig miljø. Studerer jeg hjemme, så  jeg feks ha et ryddig kjøkken for å kunne studere konsentrert på kontoret, hehe. Dette selv om jeg ikke ser kjøkkenet der jeg sitter foran pulten, men i hodet mitt er det mentalt kaos inntil jeg vet at kjøkkenet ser bra ut. Kanskje ikke alle er slik som meg der, men et godt lesemiljø er viktig uansett. Du kjenner best hva slags miljø som passer best for deg. Folk som klarer å studere i skolekantinen, har jeg aldri skjønt meg på hehe, men vi er jo forskjellige der.

4. Work hard - play hard. Det føles  deilig å unne seg en kveld fri, eller hva enn man nå ønsker å unne seg med, dersom man har jobbet hardt tidligere på dagen. Work hard - play hard er virkelig en passende frase her! Skriv på et A4-ark med store bokstaver hva du vil ha gjennomført i dag og kryss av underveis som du fullfører (å krysse ut ting er en himmelsk følelse!!). Nederst på arket står det feks. "Game of Thrones!" ;-) 

5. Når nok er nok. Noen ganger blir det helt stopp i lesingen. Man klarer ikke konsentrere seg, no matter what. Har man lest en side fem ganger uten å ha fått med seg ett eneste ord, så er det kanskje på tide å avslutte. Ta deg en løpetur, gåtur hjem i stedet for å ta buss/tog/trikk eller lag deg mat.

6. Les ikke på natten. Lag deg søvnrutine. Jeg har aldri helt skjønt de som leser til langt på natt (eller langt på morgenkvisten?). For meg høres dette ut som et skippertak, eller kanskje noen bare liker å lese på natten? Vi er jo alle forskjellige og har ulike rytmer på ting :-) Men å legge seg sent betyr bare at man er ekstra trøtt dagen etter, så mitt tips her er å komme seg inn i en god rytme. Legg deg tidligere, så står du opp tidligere. Jada, jeg vet ikke alle er like A-menneske som det jeg er, men dette handler i stor grad om rutiner. Blir kroppen din vant til å stå opp kl. 06 og legge seg 21:30/22:00, så vil du nok føle deg mye mer opplagt enn med jojo-døgnrytme. Plutselig er kroppen din så vant til å stå opp kl. 06 at du ikke sover lenger enn til 06:30 i helgene ;-) 

Så det var tipsene mine, dere. Ikke spesielt banebrytende; dere har nok hørt de alle før i en eller annen setting. Men jeg synes det er fint å minne dere på dem. Implementering av nye vaner og adferder er utfordrende, og for øvrig ekstremt innviklede temaer å forstå seg på. Vi mennesker oppfører oss og handler i de snodigste mønstre. Det kreves disiplin og forpliktelse for å klare å endre en vane eller en adferd. Så folkens, her er det ikke noe magisk støv å slenge over skulderen, men heller god gammaldags rutinebygging, disiplin og planlegging, som kan få deg ut av prokrastineringsboblen. 

- Caroline Willemine

#medisin #medisinstudent #student #studieteknikk #studere #privatist #lese #eksamen #pensum #utdanning #karriere

 



  • 22.08.2017 kl.14:44
    Flotte og avgjørende tips for å komme seg i gjennom! :-)
    Marita
    24.08.2017 kl.21:48
    Tusen takk for alle tips og anbefalinger du kommer med! og takk for at du orker å bruke tiden din på å gjøre det litt enklere for oss som tar opp fag! veldig spennende å følge deg! :-)
    24.08.2017 kl.21:50
    Åh, så innmari hyggelig å høre, tusen takk! <3 Masse lykke til på din vei! #DuKan !

    - Caroline Willemine



    Kommenter her
    Design og koding: Ina Anjuta
    Caroline Willemine

    Hei, takk for at du titter innom! Jeg heter Caroline Willemine, er 26 år og kommer fra Hurum, Buskerud. Nå studerer medisinstudiet i Tromsø. Denne bloggen startet som en militærblogg under navnet "Grensejeger Hagelien", men har utviklet seg til å bli en blogg med tips og triks for enhver student der ute! Foruten grensejeger-livet og studiet, så er jeg en friluftsentusiast, og har vært deltaker i NRK1-programmet Norges Tøffeste som ble sendt på TV april 2016. Lurer du på noe så ikke nøl med å ta kontakt!

    Norske blogger Follow on Bloglovin

    Privat instagram

    Medisinsk instagram

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    bilde